Fiaskolavensboller…?

Årlige tradisjoner liker vi, og Fastelavensboller har jeg laget med hell før. Men noe gikk feil denne gangen. Brukte Cøliakiforeningens grunnoppskrift. Den burde være bankers, tenkte jeg. Heftet er jo laget for barn! Men deigen var smuldrete og tørr og jobbe med, selv om jeg ikke en gang brukte all melet det sto i oppskriften. Litt kjipt at vi hadde invitert nabojenta for å være med og bake. Har notert meg at denne oppskriften er spesielt bra å jobbe med for barn. Blir ikke så klissete som de andre gjærbakstene jeg har prøvd meg på før. Men barna var sporty og lo og koste seg mens de prøvde å kna disse usammenhengende klumpene sammen, mens jeg hørte min indre stemme si «jeg HATER gjærbakst!». Feilen var nok ikke oppskriften, men melet jeg brukte. Jeg hadde ikke Semper Glutenfri Mix og derfor brukte Schär Breadmix i stedet. Det var nok ikke helt det samme… Men på tross av at jeg gremmes hver gang jeg bruker tid på noe som gir et dårlig resultat, smilte verden tilbake til meg i form av verden skjønneste unger som spiste disse tørre klumpene mens de sa det smakte godt. (!) «De smaker bedre enn de ser ut, mamma», sa eldstemann. I’ve raised them well… 😉 Ikke vet jeg om det kun skyldes høflighet, eller om dette med tørre bakevarer er hverdagskost for jentene med cøliaki. Men samme kan det være. Er litt boller igjen siden jeg selvfølgelig laget mange…. «Vi kan bruke de til å lage en giraff!» mente 5-åringen. Vi får se…. God fastelaven!

20140302-212455.jpg

20140302-212510.jpg

20140302-212522.jpg

Legg igjen en kommentar

